728x90 AdSpace

Link Banner
Latest News
Powered by Blogger.
Sunday, 1 March 2015

Pakar Mesir: Vonis Terhadap Hamas Bertentangan Dengan Prinsip Mesir

MUHARRIKDAKWAH, Gaza - Cendekiawan Mesir, Muhammad Saifu Daulah berpendapat keputusan pengadilan Mesir yang menganggap gerakan Hamas sebagai organisasi teroris, sama sekali tidak mewakili pendapat seorang Mesir, Arab bahkan dari kalangan yang selama ini berbeda dengan Islam. Keputusan tersebut merupakan pelecehan terhadap sikap bangsa Mesir secara keseluruhan.

Pendiri gerakan “Mesir Tolak Zionis” dalam pembicaraanya dengan pusat Infopalestina Palestina mengatakan, keputusan ini yang pertama kalinya dalam sejarah pengadilan Mesir, sejak Mesir ikut dalam perjanjian Kamp David.

Bertentangan dan Bertolak Belakang dengan Prinsip

Saifu Daulah berpendapat, vonis tersebut sesuai dengan sikap Zionis dan pelecahan terhadap sikap Mesir. Selain itu, keputusan tersebut bertentangan dengan pengadilan tinggi Mesir yang senantiasa berpihak kepeada masalah Palestina dan anti penjajahan. Seperti keputusan sebelumnya yang menolak ekspor Gaza ke negara Israel.

Vonis itu bertentangan dengan prinsip-prinsip masional Palestina yang masih menganggap Zionis sebagai negara penjajah. Ia menolak mengakui dan bernormalisasi dengan Zionis. Prinsip Mesir masih menanggap Palestina sebagai saudara kandung Arab. Bangsa Palestina sama dengan bangsa Mesir satu suku dan ras serta satu agama.

Keputusan ini bertentangan, alih-alih Mesir mengeluarkan keputusan yang menolak penajajahan Zionis sebagai pelaku pembantaian bangsa Arab di Mesir, Libanon, Suriah dan Palestina, malahan ia menyerang perlawanan Palestina.
Dengan ini, pakar Mesir ini meminta gerakan perlawanan Hamas menolak keputusan pengadilan tinggi Mesir tersebut dengan satu suara. Ia juga mengajak Hamas berkonsultasi dengan sejumlah pakar tata negara dan hukum internasional untuk menyikapi keputusan tersebut secara hukum, sebagaimana yang pernah terjadi di pengadilan Eropa. [asy/Infopalestina.com]

  • Komentar Google
  • Komentar Facebook

0 comments:

Post a Comment

Item Reviewed: Pakar Mesir: Vonis Terhadap Hamas Bertentangan Dengan Prinsip Mesir Rating: 5 Reviewed By: Muharrik Dakwah